23 september 2015

Krönika 24/9-15

Låt barnen vara sig själv


Varför ser man på tjejer som gulliga och snälla medan killar ses som tuffa och starka? Varför tänker man att killar ska vara bättre än tjejer på sport innan man sett dem spela? Något jag tror formar barn är sortimentet i affärer, särskilt i leksaks- och klädaffärer. När man kommer in i en leksaksaffär är det som två skilda världar där man på ena halvan ser dockorna och låtsassminket mot en rosa vägg med tecknade tjejer på, och på den andra halvan bilarna och Star Wars-lego mot en blå vägg med manliga superhjältar på. Var tror du då barnen dras? Om en tjej vill ha lego men ser att det bara är killar på kartongerna och väggarna, vill hon fortfarande köpa det då? Om hon köper det så har hon ju köpt killeksaker och det kanske ingen av hennes kompisar skulle göra. Istället så går hon troligen till den rosa väggen och köper en sminkdocka med smink, som hon även kan använda på sig själv. Och killarna går till den tuffa blåa sidan av affären, där alla bilar och låtsasvapen finns.
På klädaffärer är det samma sak: på killsidan är det mer tuffa kläder, mycket blått, grönt och grått, och på tjejsidan är det mer gulligt, rosa, vitt och glittrigt. Dessutom står det ord på kläderna. Har ni någon gång sett en killtröja där det står ”Sweet” på? Nej, för sådant står inte på tuffa killars kläder. På tjejkläderna däremot står det till exempel: sweet, love, beautiful och så vidare medan det på killsidan står: strong, sport och sådant. Man ser ju skillnaden direkt tjejer ska vara söta och snälla och killar ska vara tuffa och starka. Det är det jag menar med att omgivningen formar barnen. Det är ganska svårt att stå emot när man som tjej ser att alla andra tjejer går till den gulliga sidan.

På skyltsöndag när jag var liten stod det alltid en massa tomtar och sålde paket till barnen på stan. De hade nästan alltid två behållare med paket. I en av behållarna var det röda paket och i den andra var det blåa paket. På behållaren med röda paket stod det ”tjejer” och på lådan med blåa paket stod det ”killar”. Jag kunde inte läsa så bra så jag tog ett blått paket eftersom jag alltid gillat blå som färg. Jag skulle just betala när tomten säger: ”ta ett rött paket istället för de är för tjejer.”  Jaja, tänkte väl jag och la tillbaka det blå paketet och tog ett rött istället. Det är inte så lätt för små barn att bara tänka: ”men jag gör som jag vill, jag behöver ju inte lyssna på honom”. När man som barn hör något sådant från en vuxen tänker man att det är rätt och då gör man som hen säger.
Jag fattar inte varför man inte bara kan slå ihop alla leksaker och ha killar och tjejer på allt. Utan blåa och rosa väggar, utan tjejigt och killigt lego. Då skulle det inte bli lika jobbigt för barnen att göra som de själva vill och våga kliva ur boxen och inte bara göra som alla andra. Jag säger inte att det är fel att köpa barbiedockor som tjej eller bilar som kille, men jag tror att det kan vara svårt som kille att köpa barbiedockor utan att ses som tjejig. Jag tycker att alla ska få vara som de är och bli accepterade oavsett om man är som andra eller om man är lite annorlunda. Jag tycker även att affärer borde tänka på hur de formar barn genom, foton, färger och leksaker. Så, hur tänker då tillverkarna och affärerna när de gör det mesta killigt och tjejigt och formar barnen så mycket som de gör? Och hur lätt tror ni att det är för ett barn att inte följa normerna? Uppmuntra istället era barn att vara sig själva, för i slutändan blir det alltid bäst.
 Julia Åström 2015-09-24

2 kommentarer:

  1. Hej Julia!
    Här är 2 stars and 1 wish
    Stars

    *Jätte bra argument om hur både tjej- och kill-leksaker borde vara.
    *Bra sammanhängande!

    Wish
    Jag tycker att din Krönika var väldigt bra och hittar inget som du borde tänka på, kanske lite om layouten.

    //Hampus

    SvaraRadera