2 juni 2015

Filmanalys Ondskan


Filmanalys

Jag tycker att filmen var bra men hemsk. Man ser hur det var förr i tiden på vissa skolor i Sverige och hur det kunde vara hemma hos folk på den tiden. Fast så som det var hemma hos de då, så kan det nog vara hos vissa familjer idag också.

Erik beskrivs som en ganska tuff person, han verkar modig som vågar slåss och han är stark som person. Han gör som han själv vill även fast folk säger till honom vad han ska göra. Ibland så ser jag honom som lite olydig, han gör saker man inte får. När han är med personer som han tycker om så tycker jag att han verkar snäll och omtänksam, men det är när han är med personer som gör han arg eller som retar upp honom som han kan bli tuff, då visar han att han inte är feg och att han kan slåss och att han är stark.
Jag tycker att Eriks uppväxt är väldigt hemsk. Hans styvpappa slår honom även fast han inte har gjort någonting. När hans mamma försöker säga till styvpappan så blir han bara ännu surare så det är ingenting som hjälper. När Erik sen säger åt styvpappan så tror jag att han blir lite chockad för han står bara där och stirrar rakt fram. Han slåss i skolan också och det är dels därför han börjar på internat, för att det inte går så bra för honom och för att han inte kan sköta sig riktigt. Men jag tror också att det är för att han ska slippa vara hemma med pappan och för att Erik ska börja må bättre och få några vänner. Jag tror att om Erik hade haft en bättre uppväxt så hade han blivit en bättre person. Eftersom hans styvpappa slår honom är det som om han visar att det är tillåtet. Det är nog därför som Erik har slåtts sen han var liten, för att det är så han har blivit uppfostrad.

När Erik får börja på internatskola så hoppas hans mamma och han själv på att det ska bli bättre för honom. Där finns det ingen styvpappa som kan slå honom och de hoppas nog också på att det ska gå bättre för honom i skolan. När han kommer dit tycker jag det verkar som att Silverhielm verkar vara snäll och som att han ska försöka göra det bästa för att Erik ska trivas och för att det ska gå bra för honom. Men redan vid första middagen så ändrades mina åsikter om honom när han började slå eleverna med knivar även fast de var oskyldiga. Alla elever gör alltid som de äldre eleverna säger, medan Erik alltid säger att han inte vill och säger emot nästan allt de tvingar honom att göra. När han inte gör det så tycker de att han är feg och han blir kallad Råttan. De enda som inte kallar honom för Råttan är hans vänner och då märker man att de är sanna vänner som står upp för varandra och alltid finns där för varandra. De yngre eleverna blev dåligt behandlade av de äldre eleverna men de gjorde bara sitt jobb.
Jag tycker att Silverhielm fick lära sig av sina misstag i slutet av filmen när Erik visar att han också kan slåss. Jag tycker det är bra att Erik visar honom vad de får stå ut med varje dag, jag hoppas att de tänker på det till sen.
Det är väldigt många och stränga regler på skolan, jag tycker att det är för hårda regler. Men det var ju så förr i tiden och jag är glad att det inte är så i Sverige idag.
Han träffar en tjej ganska snabbt och även fast de egentligen inte får träffas så gör de ju det i alla fall och tjejen som jobbar i köket får sparken. Jag tycker både att det är rätt och fel att de träffas. Det är rätt för att det borde vara tillåtet att träffas och då är det bra att de står upp för vad de tycker. Men det är ändå lite onödigt eftersom hon blir av med jobbet. Om det går bra för de med relationen när de kommer hem från internatet så tycker jag att det är värt det, men om det bara blir dåligt och bråk och så vidare så hade det nog varit bättre om hon hade haft kvar sitt jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar